mgr Maria Bartas

mgr Danuta Wawrzyczek

Szkoła Podstawowa nr 16

w Pszczynie - Studzienicach

 

„STĄD POCHODZĘ”

 

PROGRAM EDUKACJI REGIONALNEJ

DLA KLAS I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

ZIEMI PSZCZYŃSKIEJ

 

 

 

            Program „Stąd pochodzę” został opracowany na podstawie wieloletnich przemyśleń i działań związanych z przybliżeniem najmłodszym uczniom Szkoły Podstawowej nr 16 w Pszczynie- Studzienicach ich miejsca pochodzenia. Zarówno program, jak i zajęcia proponowane w scenariuszach - po niewielkiej adaptacji - mogą być realizowane w każdej szkole podstawowej. Program jest zgodny z założeniami programu zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Nie narzuca sztywnej realizacji treści w danej klasie, obejmuje cykl trzyletni związany z kalendarzem przyrodniczym. Przewidywane efekty obejmują zdobycie umiejętności, wiedzy, wzmocnienie więzi oraz aktywny udział w życiu rodziny, szkoły, wsi i regionu.

 Identyfikacja dziecka z  „małą ojczyzną” powinna przebiegać w sposób naturalny, poprzez różne doświadczenia, obserwacje, przeżycia i związki emocjonalne z rodziną, szkołą, miejscem zamieszkania, najbliższą okolicą, regionem, ojczyzną i Europą.

          

Mottem przewodnim programu jest hasło „Jestem dumny, że stąd pochodzę”.

 

„Wszystko idzie za mądrym wychowaniem młodzi;

Dobre nasienie płonnych chwastów nie wywodzi.

Jaki grunt, taki na nim gmach niechybnie stanie;

Na słabym najwspanialsze padnie budowanie.”

Adam Naruszewicz

 

 

Cele:

 

·               Kształtowanie więzi i identyfikacja z najbliższym środowiskiem i regionem,

·               Wzmocnienie związków kulturowych, historycznych i zawodowych ze swoją „małą ojczyzną”,

·               Wzmocnienie aktywnego udziału dziecka w życiu rodziny, szkoły, wsi i regionu,

·               Kształtowanie szacunku i odpowiedzialności wobec tradycji i dziedzictwa kulturowego naszej studzienickiej, pszczyńskiej i śląskiej wspólnoty,

·               Kształcenie podwójnej kompetencji językowej,

·               Utrwalanie zwyczajów, obrzędów ludowych,

·               Utrwalenie w pracach literackich, plastycznych, fotograficznych ciekawych ludzi,  miejsc, strojów, opowieści, pieśni...,

·               Rozwój wyobraźni, fantazji oraz kompetencji językowych, plastycznych, muzycznych, tanecznych w różnych dziedzinach.